Van de bestuurstafel, editie Januari 2019.

Het lijkt ons als bestuur leuk om een aantal keren per jaar iets te schrijven over het wel en wee van de vereniging. Na elke bestuursvergadering kunnen jullie van mij dan ook een kort stukje verwachten over de laatste ontwikkelingen binnen onze vereniging. Hierbij de eerste.

Tijdens de laatste bestuursvergadering hebben wij het uiteraard uitgebreid gehad over ons laatste van Eldik snelschaaktoernooi. Zoals jullie weten waren daar wat problemen met de computer waardoor het wedstrijdschema niet volgens plan afgewerkt kon worden. Heel vervelend, vooral voor onze gasten. Inmiddels hebben wij afspraken gemaakt om dergelijke problemen volgend jaar te voorkomen. Gelukkig konden wij nog wel op tijd het schema zodanig aanpassen zodat aan het einde van de avond de gebruikelijke prijzen konden worden uitgereikt. En na een analyse van de gespeelde wedstrijden kwamen deze prijzen ook bij de juiste personen terecht.

Ook zijn er weer de nodige initiatieven ontplooid. Zo kan er vanaf 29 januari geschaakt worden in café België in de vorm van een recreatief toernooi en wordt er weer een kroeglopers toernooi georganiseerd. Voor de jeugd zijn er ook diverse activiteiten ingepland, zoals op 18 januari het pannenkoektoernooi, het schoolschaaktoernooi op 6 februari en de jeugd grand prix op 2 maart. Verder gaan we proberen om het Nederlands jeugdkampioenschap naar Almelo te halen. Allemaal mooie initiatieven, die de schaaksport en met name ook de schaakvereniging Almelo de nodige aandacht geven.

Zowel de interne als de externe competities zijn nu ongeveer halverwege het seizoen en beide lopen redelijk goed. Wel blijft het een probleem dat voor de externe competities altijd heel veel invallers gevraagd moeten worden. Wij als bestuur willen bekijken wat wij hier aan kunnen doen. Maar zonder de hulp van de betrokkenen zal dat moeilijk blijven. Daarom hier nogmaals de oproep om altijd beschikbaar te zijn als je je voor een team hebt opgegeven. Noteer de speeldata aan het begin van het seizoen in je agenda en laat de teamleider niet in de steek.

Tot slot nog de mededeling dat onze jaarvergadering dit jaar plaats zal vinden op vrijdag 13 september, dat is onze 3-de speelavond. Indien er voldoende tijd over blijft kunnen we dan ook de eerste ronde van het bekertoernooi gaan spelen. Graag voor het einde van het seizoen opgeven of je met het beker toernooi mee wil doen.

Dit was het eerste bericht, het volgende bericht verschijnt medio maart.

Ton van Manen