'Top van Almelo weet niet te winnen van Schaakwoude'

In de 6e ronde van de KNSB-competitie is SV Almelo 1 er niet in geslaagd om haar koppositie te verdedigen tegen het altijd lastige Schaakwoude uit Damwâld. De uitslag werd uiteindelijk 4-4, wat lange tijd leek uit te lopen op een verlies. De uitslagen waren als volgt:

Schaakwoude 1957 Almelo 1987 4 4
1. Henk Broersma 1851 Marcel Wildschut 2101 1 0
2. Ronald van der Veen 1995 Johan op den Dries 2015 1 0
3. Gert Jan Rauw 2154 Ben Poelstra 1978 1 0
4. Bart Lemstra 1993 Martin Bootsma 2039 1 0
5. Sjoerd Hoekstra 1987 Edwin Sarink 1968 0 1
6. Wietse de Jong 1891 Alvin Jutba 1959 0 1
7. Jan Sybren Zagema 1884 Alexandr Mityaev 1992 0 1
8. Gerben van der Heide 1900 Yannic Husers 1847 0 1

Dit is tevens een verklaring op de titel van dit verslag, de bovenste vier borden wisten namelijk niet te winnen, terwijl de onderste vier borden hier wel in slaagden. Vooral het verlies van Marcel Wildschut tegen Henk Broersma (1851) was hier een flinke aderlating. Marcel was als eerste klaar door een mislukte berekening waarin hij al een kwaliteit achter stond. Niet gek veel later volgde Martin Bootsma. Ik heb niet helemaal goed gezien wat er precies gebeurde, maar het leek in mijn ogen een remise-achtige stelling: 2-0 voor Schaakwoude.

Ondergetekende mocht voor de derde keer invallen in SV Almelo 1 en trad aan tegen teamleider Gerben van der Heide (1900). In de Tiviakov-variant van het Scandinavisch werd er een scherpe stelling opgezet door zwart. Dit bracht de nodige zorgen, onder andere bij Edwin Sarink die tegen mij zei: 'Je zit nu wel echt met vuur te spelen..'. Echter was het zo dat na 11 zetten de tijdnood bij Gerben al begon tegen de 1:21 uur van Yannic. Twee zetten later werd er nog een remise aanbod gedaan, die ik resoluut afsloeg. Immers was het zo'n partij waarin de remise kansen behoorlijk aanwezig waren, maar ik zijn tijdnood wou gebruiken om voordeel te behalen en met succes: 2-1.

Nog geen twee minuten later was de meest spectaculaire partij van de dag ook tot een einde gekomen. Dit was de partij van Alvin tegen Wietse de Jong (1891). Alvin koos ook voor een variant in het Scandinavisch, maar dit bracht de nodige vraagtekens met zich mee.

De Jong – Jutba 0-1

1. e4 d5 2. exd5 Pf6 3. d4 Pxd5 4. c4 Pb4? (Diagram 1)

Diagram 1:

Is 4..Pb4 hier wel zo'n goede zet?

Dit lijkt in eerste instantie een stuk te verliezen, maar het zit vol met rare geintjes.

5. Da4+ P8c6 6. d5? (6. a3 Pa6 7. d5 Pc5 8. Db5! verliest een stuk!) b5!? (Diagram 2)

Diagram 2:                                                                            Diagram 3:

8..b5 voert de druk op voor de witte dame.                    11. De2 lijkt de stelling voor wit te controleren..

Wit durfde het niet aan om te pakken, maar dit bracht hem alleen maar meer in de problemen:

7. Dd1 Pcd4! (8. Dxd4 Pc2+!) 8. Pa3 e5 9. Le3 Lc5 10. Lxd4 exd4 11. De2+ (Diagram 3)

Wit lijkt nu uit alle grapjes te zijn gestapt. Echter heeft de pion op d4 een grote rol bij het afslachten van de witte stelling.

11..Le7 12. Pxb5 d3! 13. De5 0-0 ! Dit subtiele zetje maakt ruimte voor de goed ontwikkelde stukken van zwart t.o.v. de slechte ontwikkeling van wit.

We maken een klein sprongetje in de tijd en gaan naar het slot van de partij:

Diagram 4:

17.a3 is de laatst gespeelde zet. Hoe gaat wit hier ten onder?

Zoals u kunt zien, is wit lang gerokeerd en is de zwartveldige loper van zwart mee gaan doen in de aanval. 17.a3 is een blunder vanwege:

17..Lxb2+! 18.Kxb2 Df6+ 19. Kb3 Pc2 20. Txd3 Tb8+ en de witte koning is een schietschijf geworden voor de zwarte stukken.

21. Kxc2 Db2+ 22. Kd1 Db1+ 23. Ke2 Tb2+? (23..Te8 is een stuk beter, omdat er een extra stuk in de aanval meedoet).

24. Kf3 Dxf1 25. Ke4`Txf2 26. Kd4? Txg2 27. Dxc7?? Df2+ 28. Ke5 en opgegeven wegens mat in 3.

Een klinkende overwinning dus voor onze Alvin, die vooraf nogal angstig was. Hij heeft een sterke voorkeur om met wit te spelen en dit was zijn eerste zwartpartij in Almelo 1: 2-2 met nog open kansen voor beide partijen.

Edwin wist met een mooie aanval op de koning van zijn tegenstander Sjoerd Hoekstra (1987) het punt op te eisen, wat hard nodig was. Alexandr kwam in een verloren stelling terecht en overwoog zelfs om op te geven. Ben kwam in een eindspel waarin zijn ingevlogen tegenstander Gert Jan Rauw (2154) een pion meer had. Gert Jan wist goed gebruik te maken van de gebrekkige samenwerking van de stukken van Ben en kon hier ook het punt opeisen.

Als laatste waren Johan en Alexandr nog bezig om matchpunten binnen te harken. Johan had een zeer complexe stelling gecreëerd door zijn koning half in een matnet te lopen, terwijl hij een kwaliteit voor twee pionnen meer had. Zijn tegenstander Ronald van der Veen (1995) wist hier goed gebruik van te maken en haalde ook hier het punt binnen. Tijdens de analyse bleek nog dat Johan vrij simpel, maar met een goede techniek, remise kon maken. Helaas zag hij dit over het hoofd en is de stand weer gelijk: 3-3.

Nogmaals was Alexandr als laatste bezig, dit gebeurde dit seizoen al vaker namelijk. Hij had zijn verloren stelling weten om te toveren in een technisch gewonnen stelling:

Diagram 5:

Wit aan zet. Hoe maakt wit hier een gewonnen stelling van en geen remisestelling?

U zult vast wel zien dat de zwarte d-pion verloren zal gaan. Toch is dit niet zo makkelijk om uit te spelen. Wit moet voorkomen dat de beruchte 'Philidor verdediging' niet op het bord komt. Alexandr wist dit erg vakkundig uit te spelen en het gelijkspel te bevestiging, tot grote opluchting van vele Almeloërs: 4-4.

Al met al een spannende competitieronde. Onze concurrenten van ZSG uit Zwolle wisten te winnen met 2,5-5,5 tegen onze andere concurrenten van Emanuel Lasker, wat de volgende stand te weeg brengt:

Klasse 3A Rav Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1. ZSG 1997 9 28½ XX                4 3 6
2. Almelo 1996 9 27      XX      4      5
3. Groninger Combinatie 3 1926 8 28½      XX      5
4. Sneek 1961 8 23½           XX      3
5. Emanuel Lasker 2028 6 25           XX 5 3
6. Staunton 1967 5 24 4 5 3 XX           5
7. Schaakwoude 1954 5 22 5 4      XX
8. WES 1888 4 20½      3           XX 6 5
9. SISSA 3 1922 4 20 2      5 3      2 XX
10. Denk en Zet/O&O Kampen 1901 2 21 3           3      XX

Dit is de indeling voor de volgende ronde:

Ronde: 7; za 11 mrt

Almelo   ZSG
  Sneek   Emanuel Lasker
  Groninger Combinatie 3   SISSA 3
  Denk en Zet/O&O Kampen   Staunton
  Schaakwoude   WES

De volgende competitieronde zal dus gelijk de meest bepalende van het seizoen zijn. Winnen en er wordt een enorme stap richting het kampioenschap gemaakt. Komt dus allen op 11 maart naar The Shamrock om onze kanjers te komen aanmoedigen naar het kampioenschap toe!

Yannic Husers