Almelo wint overtuigend van Wolvega

Op 1 april heeft het eerste team van Almelo tegen Wolvega gespeeld. Wolvega is een uur en een kwartier rijden, dus we verzamelden om 10:45 bij Edwin. Ik dacht zelf echter dat het ongeveer zo ver was als Damwald, dus ik stond een uur te vroeg bij Edwin op de stoep. Gelukkig mocht ik daar van hem even wachten en me vermaken met een aantal mooie eindspelstudies. Uiteindelijk vertrokken we tegen 11:00 met twee auto’s richting Wolvega.

De reis verliep soepel, onderweg pikten we Martin nog op, die met de trein was gekomen en lopend naar de speellocatie ging. De speellocatie zelf was helemaal top. Het was gevestigd in een hotel, met een bar erbij waar je kon analyseren. De eerste bestelling voor een drankje werd aan het bord opgenomen en aan het bord gebracht. Allemaal erg luxe dus!

Ikzelf was als eerste klaar. Ik had in deze stelling twee zetten door elkaar gehaald:

Hier speelde ik …Lb4+, en daarna …Le6, waardoor ik lange rokade toelaat. De stelling is beter voor zwart, maar het voordeel is niet zo groot. Als ik echter hier …Le6 had gespeeld, had ik een veel betere stelling gehad. De c-pion is niet te houden en b3 voor wit is een erg slecht idee. Na iets te agressief verder te hebben gespeeld, kwam ik in deze stelling:

Hier is wit aan zet. Hij staat inmiddels beter, maar hij zag niet goed wat hij moest spelen. Hij probeerde eerst Kc2, maar na …Pb4+ had hij niks beters dan terug te gaan naar b1. Daarna probeerde hij Td3, maar ook dit stuit op Pb4 en weer gingen we allebei terug. Ik overlegde met Ben over zetherhaling. En omdat o.a. Onno, Edwin, Marcel en Alvin goed stonden, besloten we dat het goed was. En zo was ik na anderhalf uur spelen klaar. 0.5 punt.

Hierna begon het punten te regenen voor ons. Als eerste Onno, die voor de 3e keer een winst pakt bij een invalbeurt in het eerste. Erg knap! Hij viel zijn tegenstander aan via de damevleugel. De lange rokkadestelling werd overrompeld door stukken en door Onno’s a- b- en c-pion. Eerst leek het heel snel voorbij te zijn. Toen leek het alsof zijn tegenstander kon verdedigen door alle zware stukken op de 3e rij te plaatsen, maar uiteindelijk ging hij mat op de onderlijn. Prachtige aanval. 1.5 punt.

Snel hierop won Edwin ook. Zijn tegenstander had vanuit een Engels een zwak veld gekregen op d6. Daarbij was Edwin sterk over de b-lijn, en tot overmaat van ramp sneed het loperpaar van Edwin dwars door de stelling heen. Dit kostte de tegenstander te veel materiaal en hij moest opgeven. 2.5 punt.

Ook Marcel schreef een punt bij. Hij had een mooie stelling opgebouwd uit het Spaans. Er was druk op koningsstelling, maar ook het centrum begon langzaam te kraken. Uiteindelijk viel de d-pion, waarna een paard van de tegenstander niet meer kon ontsnappen uit Marcel’s stelling. De tegenstander geloofde het verder wel. 3.5 punt.

Omdat Alvin en Martin best goed stonden, overwoog Ben om remise te maken. Zijn stelling was iets beter, maar we konden alle punten goed gebruiken. In de analyse bleek dat Ben inderdaad beter stond, maar dat het nog niet eenvoudig was om in het dubbel lopereindspel zijn vrijpion door te drukken. 4 punten.

Nu de winst nog binnenhalen. Bij Goswin was iets raars gebeurd. Hij stond de hele partij eigenlijk minder, met een pion achter en veel druk over de damevleugel. Toen ik nog eens keek, had Goswin opeens een stuk meer. Hoe kon dit zo opeens? Kijkt u even mee:

In deze stelling staat Goswin nog slecht. Als de tegenstander nu b6 speelt, krijgt hij nog een hele kluif aan die vrijpion. Er volgt echter Pb6-Tb8 en daarna Pd7-Tc8. De dame kan de dekking van het paard niet volhouden en Goswin snoept zo een vol stuk mee.

Iets later had Goswin nog wat doortastender mogen zijn, bijvoorbeeld hier:

Goswin speelt hier …Tb8, waarna het nog even manoeuvreren kost om de vrijpion te verschalken. Maar na …Tc2 is het helemaal uit. Als het paard weggaat wordt de koning van wit helemaal weggeveegd. En als wit verdedigt met Td1, volgt Lb4 met kwalwinst.

Toch wist Goswin hier een keurige winst uit te halen. 5 punten.

Dan hadden we nog een hele strijd tussen Martin en zijn tegenstander. Ze hadden veel moeite om de tijdcontrole te halen na een ingewikkelde Chigorin. Zijn tegenstander slaakte een zucht van verlichting toen het eenmaal zo ver was. Maar niet veel later zaten ze beiden weer in tijdnood. De tegenstander van Martin vergat herhaaldelijk haar zetten op te schrijven. De wedstrijdleider heeft vermanend toegesproken, maar de situatie veranderde niet. Ook van onze kant ging het niet helemaal goed, want ook Alvin (aan het andere bord dat nog bezig was), schreef niet alle zetten op. Uiteindelijk hebben beide spelers in deze hectiek remise gemaakt. Moeilijk om te zeggen of de pionnen van Martin opgewassen zouden zijn geweest tegen de loper van zijn tegenstander. 5.5 punt.

Bij Alvin heb ik het gevoel dat hij de hele partij de stelling onder controle had. De damevleugel was helemaal gesloten en op de f-lijn had hij mooie druk. Het paard van de tegenstander begon echter irritant te infiltreren en Alvin moest zijn stukken heel vreemd neerzetten om alle dreigingen te kunnen pareren. Mijn advies: Offer je toren tegen dat paard en val de koning aan van zwart. Want wat er nu gebeurde was erg vervelend. De tegenstander opende nu zelf de f-lijn en wikkelde af naar eerst een gewonnen toreneindspel en later een gewonnen dame-eindspel, waarbij Alvin te veel pionnen had om eeuwig schaak voor elkaar te krijgen. Jammer voor Alvin, maar gelukkig had het team al punten genoeg.

Klasse 3A; Ronde: 8; za 01 apr; KNSB rating feb 2017

T WES 1879 Almelo 1993
1. Arjen Pragt 1887 Marcel Wildschut 2101 0 1
2. Auke van Urk 1931 Johan op den Dries 2015 ½ ½
3. Rick Kompaan 1758 Edwin Sarink 1968 0 1
4. WFM Carla Bruinenberg 1770 Martin Bootsma 2039 ½ ½
5. Fokke Jonkman 2031 Ben Poelstra 1978 ½ ½
6. Wouter van de Griendt 1837 Onno Elgersma 1962 0 1
7. Joost van Dam 1904 Alvin Jutba 1959 1 0
8. Ferdi van Bavel 1914 Goswin Zeeman 1925 0 1

Met nog één wedstrijd te gaan heeft Almelo alles nog in eigen hand. Als we remise spelen tegen Sneek of winnen, zijn we kampioen. Als we verliezen kunnen we nog steeds kampioen worden, maar dan zijn we afhankelijk van het resultaat van Zwolle, die erg hoog gerate zijn. Daar mogen we het dus niet op aan laten komen. Allemaal alvast heel veel succes gewenst in de laatste ronde!

Johan op den Dries

r8 Klasse 3A Rav Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10