Verslag Almelo 2 Rondes 2-7, 19-3-2019

R2, A2 – Doetinchem: 3,5-4,5

Qua rating stond ons een serieuze test te wachten of Almelo 2 mee kan komen in de KNSB 4. Jan Willem hadden we geleend aan het 1e, dat nota bene tegen een minder team moest spelen dan Doetinchem. Een gelijkspel had er in gezeten, dus wel goed gedaan!

R3, Max Euwe 4 – A2: 2-6

Met alle Max Euwe teams en tegenstanders waren er meerdere schaakmeesters in de zaal. Wellicht was dat het wat ons inspireerde, want we liepen over mede-degradatie kandidaat ME 4 heen alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.

R4, A2 – Max Euwe 3: 1-7

Met een prettige 4 punten op zak van Drienerlo en ME 4 gingen we de volgende drie rondes de zware tegenstanders treffen. Inderdaad kansloos tegen ME 3 in onze eigen Shamrock.

R5, A2 – Kampen: 1,5-6,5

Weer thuis werden we weggezet door Oefening en Ontspanning uit Kampen.

R6, Rokade – A2: 3,5-4,5

De vorige twee rondes beloofden niet veel goeds voor de uitwedstrijd tegen (mede)koploper Rokade. Met veel moeite werden 3 invallers en vervoer geregeld naar het verre Lichtenvoorde. Goswin moest eerder weg en was tactisch aan het 7e bord geplaatst. Zijn tegenstander wist dat uiteraard niet en was snel blij met een remise – wij ook. De opponent van Afram (bord 4) wist niets beters dan zetherhaling terwijl Afram meer tijd had dan waar hij mee begon. In het verslag van Rokade lezen we: “Wonder boven wonder deed Malki steeds de goede zetten zonder na te denken”.  Evert (8) en Thierry (5) wonnen met gesmeerd lopende aanvallen. Tussenstand 1-3, Rokade werd zenuwachtig. Ton (3) stond verloren en Yorick (2) kon het ook niet houden, 3-3. Egbert (1) bleek achteraf de winst gemist te hebben in een stelling waar hij tevreden was met remise. Dan zou het namelijk in ieder geval 4-4 worden gezien de stelling bij Klaas (6). Maar het werd geen 4-4, Klaas won en de Verrassing te Lichtenvoorde was een feit.

R7, A2 – ENO: 3-5

Tegen de Nijverdallers was het in de Shamrock een gelijk opgaande wedstrijd. De uitslag had ook andersom kunnen zijn, helaas.

Nu nog tegen Lonneker 2 en onze vrienden uit Borne. Egbert

10. SG Max Euwe 4

15 september 2018,

Drienerlo-Almelo 2: 3,5-4,5

Almelo 2 speelt voor het eerst KNSB, ook al komt het door toevoeging van een 4e klasse. Dat verdient een verslag! Schrijver dezes kon de partijen rustig volgen met een reglementaire overwinning in de achterzak. Het zag er ondanks deze voorsprong niet zo rooskleurig uit. Zou het zelfs 6,5-1,5 voor Drienerlo worden? Bord 8) Afram Malki gaf al snel zijn positie en materiaal weg; bord 7) Levi Nies dacht een pion te winnen maar verloor een stuk; bord 6) Goswin Zeeman offerde een stuk tegen wat pionnen voor een vage aanval; bord 5) Klaas de Jong bracht een positioneel pionoffer op het bord tegen Nicolai, die toch 200 ratingpunten meer heeft (ik hield mijn hart vast); bord 4) Yorick Postema kwam zonder ruimte uit de opening en totaal vast te staan; bord 3) Ton van Manen speelde een mooie partij tegen Anjewierden maar toen hij de weg naar winst niet kon vinden werden de rollen omgedraaid. De kansen keerden echter miraculeus. Bord 2) Jan Willem Timmerman kreeg in gelijke stelling het punt cadeau; bord 6) Goswin gooide er nog maar een stuk tegenaan en won; bord 7) Levi’s tegenstander ging in nog steeds gewonnen stelling door z’n vlag: minimaal 4-4. Uiteindelijk speelde Klaas een knappe partij en dwong remise af door zetherhaling, misschien zat er theoretisch wel meer in.  Met deze overwinning zijn belangrijke punten binnen. Er is namelijk wel serieus ingeschreven op de 4e klasse door teams met 2000 en 1900 spelers aan de eerste 4 borden. Bedankt voor het lezen en blijf ons volgen!

Egbert Gorter