Almelo schaakt DOOR deze zomer!

Zomervakantie? 6 weken geen schaken? Niks daarvan, bij Schaakvereniging Almelo doen we niet aan zomerstops. Dan komt het echte schaakgeweld pas echt tot leven! Diverse toernooien zijn inmiddels bezocht door onze leden, de overzichten hiervan willen we jullie niet onthouden.

ONK Senioren & Veteranen

Als eerste schaaktoernooi van de zomer staat altijd het Senioren- & Veteranenkampioenschap op de planning, zoals gebruikelijk in Dieren. Vanuit Schaakvereniging Almelo werd hier door Ben Poelstra, Gerard Grotenhuis en Humphrey Burer deelgenomen. Niet te vergeten de onderlinge strijd tussen Humphrey en Gerard, welke werd gewonnen door Humphrey. Er is hier wisselend gescoord door onze leden:

Ben Poelstra Seniorenkampioenschap 2 uit 7 -0,61
Humphrey Burer Senioren Groep 2 3,5 uit 5 +1,04
Gerard Grotenhuis Senioren Groep 2 2 uit 5 -0,29

ONK Velp

Dan het toernooi dat aansluitend altijd volgt op het Seniorenkampioenschap: het Open Nederlands Kampioenschap. Normaliter ook altijd in Dieren, maar vanwege verbouwing van de zaal is dit eenmalig georganiseerd in sporthal de Dumpel in Velp. Een prima alternatief bleek wel, want er werd door erg veel leden deelgenomen aan de diverse toernooien. Hieronder een overzicht van de scores:

Yannic Husers Reservegroep A 6 uit 9 +1,47
Storm Fallaux Reservegroep A 6 uit 9 +1,08
Jay-Giani Sapulette Reservegroep B 5,5 uit 9 -0,55
Zowie Zijdemans Reservegroep C 6 uit 9 -0,51
Matthias Kruimer Zesrondig 1 3 uit 6 -0,69
Max Hoekstra Zesrondig 1 2 uit 6 -1,11
Jan-Geert Meulenkolk Zesrondig 2 5 uit 6 (1e!) +1,61
Jan Willem Timmerman Vierkampen 1,5 uit 3 n.v.t.
Rogelio Lujan Garcia Vierkampen 2 uit 3 n.v.t.

Ook hier een paar benoemenswaardigheden: Jan-Geert wist met zijn uitstekende score het Zesrondig 2 toernooi op zijn naam te schrijven! Ook een onderlinge clash tussen Storm en Yannic in de laatste ronde. Een remise zou hen beide op een virtuele rating van 2000+ zetten en als bonus een geldprijsje opleveren. Na een stevig gevecht werd remise overeengekomen en konden beide heren met een gerust hart naar huis. Ook oud lid Paul Vaillant speelde mee en wist in de Reservegroep C een keurige score van 4,5 uit 9 te scoren. Het was een gezellig toernooi, zie hieronder een leuke groepsfoto:

ONJK

Dan de laatste van de drie toernooien die elkaar opvolgen in Dieren/Velp: het ONJK. Dit toernooi is voor meer dan 20 jaar georganiseerd in Twente en vindt sinds 2 jaar nu plaats in Dieren en Velp. Ook hier werd er fanatiek deelgenomen door onze jeugdleden. Zie hieronder de resultaten:

Jay-Giani Sapulette ONJK B (t/m 16 jaar) 6 uit 9 +0,63
Jayden Breider ONJK C (t/m 14 jaar) 5,5 uit 9 +1,28
David Formanoy ONJK C (t/m 14 jaar) 4 uit 9 n.v.t.

Hier kan ik u de benoemenswaardigheden natuurlijk niet ontnemen: Jayden en David mochten het in ronde 6 tegen elkaar opnemen. Uiteindelijk wisten Jayden en David het niet te winnen en werd ook hier besloten tot remise. Jay-Giani speelde lange tijd een erg sterk toernooi en leek zelfs kans te maken op de titel. In ronde 7 stond hij ook erg goed tegen uiteindelijke winnaar Xaveer Blok, maar maakte helaas een uitglijder die hij in ronde 8 dubbel moest incasseren. Tot iedereens verbazing kwam maandag nog het bericht dat Jayden de stimuleringsprijs had gewonnen, die hem alsnog een mooie geldprijs opleverde! Ook hier nog twee leuke foto’s:

HZ Toernooi Vlissingen

HZ? Wat betekent dat? Het Hogeschool Zeeland toernooi in Vlissingen staat al jaren bekend als het concurrerende toernooi voor talentvolle jeugdschakers van het ONJK, omdat hier de tegenstand een stuk hoger ligt. Onze eigen Floris Buijnsters is inmiddels geen jeugd meer en zag zijn kans om flink te scoren. Overall was hij tevreden met het volgende resultaat:

Floris Buijnsters HZ Open 4,5 uit 9 +0,69

Zomercompetitie SV Almelo

Zijn we dan nóg niet klaar? Zeker niet, tot het eind van de vakantie is er elke vrijdagavond van 20:00 uur tot 22:00 uur onze zomercompetitie! Ditmaal voor de vijfde keer in ons vertrouwde schaakcafé Proeflokaal België. De opkomst valt tot op heden nog wat tegen, maar na 15 gespeelde rondes is dit de huidige tussenstand:

Rang Naam Aantal Win Remise Verlies
1 Rogelio Lujan Garcia 14 11 2 1
2 Yannic Husers 14 10 2 2
3 Edwin Sarink 6 5 0 1
4 Gerard Grotenhuis 5 3 0 2
5 Levi Nies 3 2 0 1
6 Aron Kreijkes 6 2 2 2
7 Marcel Wildschut 3 1 1 1
8 Peter Mijnheer 3 1 1 1
9 Jurian Brinks 6 2 1 3
10 Jay-Giani Sapulette 6 2 1 3
11 Zowie Zijdemans 11 4 0 7
12 George Henneberke 6 1 2 3
13 Ton van Manen 7 2 0 5
14 Jayden Breider 3 0 1 2
15 Florian Pol 5 0 1 4
16 Joshua Mutlu 3 0 0 3
17 Erik Mijnheer 5 0 0 5

Iedereen is hier dus welkom! Het is handig om vooraf even te laten weten of je komt, dan houdt de indeler rekening hiermee. Een fijne zomer nog allemaal en tot in het nieuwe seizoen!