SV Lonneker/ Park Stokhorst 2- SV Almelo 2

Zaterdag 14 oktober uit tegen Lonneker 2 in de mooiste speelgelegenheid van heel NL, de kantine van de ijsclub met haar fraaie antieke uitstraling. TL Gijs verwelkomde me met de woorden: “Je mag vandaag spelen tegen een Duits toptalentje”. Nou had ik al niet veel zin om tegen een Duitser te spelen terwijl we daar maandagavond a.s. ook al tegen moeten voetballen, maar de snelheid van zo’n jeugdige jongen is moeilijk bij te houden.
“Maar, afijn, dan moet het maar komen van de andere leden van het team”, zo dacht ik. En dat liep gesmeerd. Geert aan bord 3 had met wit zijn tegenstander na 19 zetten al overrompeld. “Een geweldige partij met alleen maar mooie zetten”, sprak hij na afloop zeer bescheiden, zoals we hem trouwens ook kennen. Het knappe van die partij was dat hij eerder klaar was dan Rogelio aan bord 5 die na het zwakke h7-h6 van zijn tegenstander een fraaie koningsaanval bekroond zag zien met winst. Dat Geert sneller klaar was dan Rogelio lag overigens niet aan Rogelio die slechts 10 minuten had nagedacht maar meer aan zijn tegenstander die bijna 1,5 uur had zitten zweten en zuchten. Humprhrey aan bord 2 deed in goede stelling iets wat je in het dagelijks gezinsleven beter ook niet kunt doen; hij gaf zijn dame cadeau en die dame werd dankbaar door de 2e Duitser aanvaard. Daarmee kwam de spanning terug. Zowie aan 8 stond na de opening gewonnen, maar in het latere middenspel zag ik daar niets van terug; waarschijnlijk keek ik niet goed, want een half uur later zag ik zijn pion naar dame promoveren en dat was voldoende voor de winst (tegen de 3e Duitser). Jayden, in een ongelijk lopereindspel, leek op remise af te stevenen, maar door ongenaakbaar spel trok hij de overwinning naar zich toe. Met nog 3 partijen te gaan 1-4 voor ons. Egbert stond gelijk tot goed met genoeg ruimte op de klok, Jay-Giani stond aanvankelijk slecht (verloren, wat deed die dame van hem daar in de hoek; zijn tegenstander had Pf6 kunnen slaan en de dame daarna kunnen insluiten???), daarna redelijk gelijk maar in de slotfase verrekende hij zich en trok de teamleider van Lonneker, Gijs Gerritsen toch nog aan het langste eind. De senioren speelden weer het langst. Egbert sleepte de buit keurig binnen vóór de `1e sluitingstijd van 17.00 uur, maar ik moest nog even volhouden tot ver na 17.00 uur. Het duitse toptalentje – Jan Holterwessels, onthoud die naam, hij is echt goed – deed de ene goede zet na de andere maar wist mij gelukkig toch niet te kraken; remise in een toren-loper eindspel. Al met al dik gewonnen met 5,5-2,5 en met 2,5 -0,5 van de Duitsers. Als het NL elftal het maandagavond ook zo goed doet, dan…………..

De volledige uitslag:
1: Jan Holterwessels – Ben Poelstra 0,5-0,5